6. Pamatovák - Asociace (5)
Kolíčky, kolíčky, kolíčky. Proč mají všichni žáci kolíčky na zádech?

Vytvářeli totiž asociace. Jak? Každý měl na zádech připnuté dva kolíčky s různými slovy. Úkolem dětí pak bylo, aby chodili mezi sebou a vytvořili si asociace u každého a tak si zapamatovali celkem 12 dvojic slov. Byla to zábava i proto, že museli sami zjistit, co vlastně jsou a mají na zádech.
Když měli asociace pevně v paměti, zahráli jsme si hru Pavouk. V čem spočívá?
Žáci stojí v kruhu a každý z nich bezpečně ví, jaké asociace má na zádech.
(Pro jistotu jsme ještě zopakovali a spojili vždycky asociace s daným člověkem. Například jedna dívka měla asociaci traktor - lyže - našli jsme něco zajímavého, s čím bychom to na ni mohli spojit. Měla na koncích zatočené vlasy, a tak jsme si představili, že traktor s lyžemi místo kol skáče jako na skokanském můstku z jejich vlasů.)
Samotná hra spočívá v tom, že všichni stojí v kruhu a jeden je uprostřed s peškem v ruce. Někdo nadhodí přezdívku někoho z kruhu a ten, kdo je uprostřed se ho snaží co nejrychleji trefit peškem. Ten se ale může ubránit tak, že řekne druhé slovo z asociace, než to, které padlo (příklad: řeknu "traktor" - ten uprostřed se snaží rychle zamířit k dívce, která má tuto asociaci, ta se ale ubrání tím, že řekne "lyže"), tím letícího peška zastaví.
Pokud se ubrání, nadhazuje další přezdívku někoho z kruhu. Pokud ne, jde doprostřed kruhu.
Tato hra se dá hrát prakticky na jakékoliv přezdívky, hlavní města a státy, anglická slovíčka, cokoliv vás napadne, fantazii se meze nekladou.

Tímto jsme si asociace zopakovali a pak to chtělo i něco na body do naší soutěže.
Na lavici před tabulí jsme měli košík s 24 pingpongovými míčky, na kterých bylo 24 slov z asociací. Ve dvou týmech bylo úkolem, aby vždy jeden vyběhl, vybral míček a donesl ho na lžičce (bez spadnutí samozřejmě, jinak se vraceli na začátek) do svého týmu a vložili do kelímku. (Přes překážkovou dráhu) Cílem bylo mít v každém kelímku dva míčky se slovy asociací - například v jednom kelímku byly dva míčky - traktor - lyže. Za každý správně určený kelímek dostali 40 bodů.

Spolupráce v týmech byla skvělá a žáci si to moc užili. Potrénovali paměť, soustředění, postřeh a hlavně si to užili a byla sranda.

Jak jsme si to užili se můžete podívat ve videu.